Thursday, December 17, 2009

downloand lagu mp3 dan lirik

http://www.liriklagu.org

http://www.liriklagu.com

http://www.liriklagumusik.com

http://www.senikata.com

http://www.rizkyonline.com

http://www.eliriklagu.com

http://www.lirikdanlagu.com

http://liriklagu.adalho.com

http://deltalirik.com

http://www.lirikmania.org

http://www.4shared.com

klu x tahu juga jgn sengan2 bertanya

Wednesday, November 11, 2009

ILP MERSING - MENARA PATRIOTIK

SEMANGAT YANG TINGGI BELIA ILP MERSING SEHINGGA MERJAYA MEMBINA MENARA


video

Sunday, October 4, 2009

TOP SECRET

untuk orang yang sudi menerimanya. heheheh

  

Tuesday, August 25, 2009

Kasih Sayang Mengikut Bulan Lahir

Januari

- Mudah jatuh cinta.
- Mudah melupakan perasaan cinta terhadap orang yang dicintai sekiranya dikhianati.
- Pandai mengambil hati pasangannya.
- Selalu berdiam diri ketika bertemu dengan pasangannya.
- Bersikap romantik tapi tidak pandai memperlihatkannya.
- Sikap cemburu yang tinggi terhadap pasangannya tapi tidak kisah sekirannya pasangannya cemburu terhadapnya.
- Bakal jadi seorang bapa atau ibu yang penyayang.
- ramai kenalan, sedikit pemalu dan bersungguh-sungguh bila melakukan kerja

------------------------------------------------------------------

Febuari

- Sukar untuk jatuh cinta .
- Amat hormat kepada pasangan.
- Amat suka memikat pasangan.
- Jujur dan berterus terang dalam perhubungan.
- Sentiasa nekad untuk bersama dengan pasangannya
- Sangat romantik pada dalaman dan bukan pada luaran(hanya pasangannya yang tahu) .
- Patuh kepada pasangannya dan selalu menjaga hati pasangan.
- Amat menjaga penampilan diri dan pasangannya.

----------------------------------------------------

Mac

- Mudah menawan hati pasangannya.
- Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
- Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati.
- Sangat baik dalam menjaga perhubungan.
- Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
- Perasaan cemburu yang minima.
- Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
- Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.
- Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.

-----------------------------------------------------

April

- Individu yang amat sukar untuk jatuh cinta.
- Selalu memendam perasaan terhadap individu yang dicintai.
- Sukar dan malu dalam meluahkan isi hati.
- Sentiasa ingin diberi perhatian.
- Amat cemburu dalam perhubungan.
- Kesetiaan teguh terhadap pasangannya.
- Emosi cepat terusik dan mudah terluka.
- Sentiasa menjaga hati pasangan dan pandai memujuk.
- Romantik dan terlalu romantik.
- Sukar melupakan pasangan walaupun dilukai.
- Sukar berlaku curang dan amat menyayangi pasangan.

----------------------------------------------------------

Mei

- Amat mudah jatuh cinta.
- Baik dan jujur dalam perhubungan.
- Pandai menarik hati pasangan.
- Perasaan cinta yang mendalam.
- Mudah untuk di pujuk.
- Mudah menerima cinta seseorang.
- Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
- Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
- Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control atau King Control) .
- Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama pasangan.
- Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi tak pandai memperlihatkan.
- Ambil berat dalam menjaga hubungan.

----------------------------------------------

Jun

- Amat pandai menjaga hati pasangan sekiranya dia perempuan.
- Sukar melukai dan memahami hati pasangan.
- Mudah jatuh hati tapi terlalu memilih.
- Cerewet dalam hubungan.
- Selalu beremosi.
- Mudah merajuk dan mudah di pujuk.
- Selalu melindungi pasangan dari kritikan atau umpatan orang.
- Elok untuk menjadi Ibu yang baik.
- Dahagakan pujian dari pasangan.

--------------------------------------------

Julai

- Amat suka didampingi pasangan.
- Sukar dimengerti oleh pasangan.
- Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan perhubungan.
- Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
- Amat menghargai kesetiaan pasangan.
- Mengambil berat dan mengasihi pasangan
- Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap individu yang dicintai.
- Mudah terluka dan lambat untuk pulih.
- Suka merajuk dan dipujuk.
- Setia terhadap pasangan.
- Suka mendengar dan tidak suka membantah.
- Cemburu terhadap pasangan.
- Suka menilai dan menjaga perhubungan.

-------------------------------------------------

Ogos

- Pandai memujuk pasangan
- Suka memimpin pasangan.
- Romantik, Pengasih dan Penyayang.
- Kelam kabut dalam perhubungan.
- Sangat sensitif .
- Mudah meluahkan kata cinta pada sesiapa yang berkenan.

--------------------------------------------------

September

- Bersopan dalam hubungan.
- bertolak ansur terhadap pasangan.
- Suka mengkritik pasangan.
- Sangat prihatin terhadap pasangan.
- Sangat sensitif dan emosi.
- Pandai memahami pasangan.
- Kurang menunjukkan perasaannya terhadap pasangan.
- Sukar melupakan sekiranya hati terluka.
- Mudah simpati dengan perasaan dan masalah pasangan.
- Pandai menyimpan perasaan.
- Suka berterus terang jika perkara itu tak disetujuinya.

------------------------------------------------------

Oktober

- Amat suka berkomunikasi dengan pasangan.
- Suka disayangi dan menyayangi pasangan.
- Sopan terhadap pasangan.
- Jujur dan jarang berpura-pura dengan pasangan.
- Mudah terluka hati sekiranya pasanangan ada melakukan kesalahan terhadapnya.
- Emosi yang mudah terusik.
- Pengasih, Penyayang terhadap pasangan.
- Cemburu dan terlalu cemburu.
- Romantik
- Memahami pasangan.

----------------------------------------------

November

- Cermat dan teliti dalam menjaga perhubungan.
- Amat berahsia dengan pasangan dan sesiapa.
- Agak degil dan kuat pendirian.
- Mudah ambil berat terhadap pasangan.
- Emosi yang mendalam.
- Perangai tidak dapat diramal terhadap pasangan.

---------------------------------------------------

Disember

- Pemurah terhadap perhubungan
- Mudah jatuh cinta dalam masa yang sama.
- Tergesa-gesa dalam perhubungan
- Suka didampingi oleh pasangan.
- Benci bila dikongkong.
- Berbakat untuk kahwin lebih dari satu.(Utk Lelaki)
- Suka mempengaruhi pasangan.

Friday, August 21, 2009

SALAM RAMAHDAN

Ramadhan telah datang, kita sambut dengan ketulusan dan hati lapang, secara tulus saya mohon maaf atas segala sifat dan sikap yang mungkin menyakiti, semoga ramadhan ini menjadikan kita manusia yang lebih baik...

Jika lelah mengukir garis di wajahku, maka semangatmu kan mampu menghapusnya...

Jika ragu tak lagi enggan mendekatiku, maka yakinmu kan dapat menghalanginya...

Jika keangkuhan mulai menguasai setiap langkahku, maka maafmu kan bisa menghentikannya..

Jika semua itu harus kutukar dengan seluruh isi dunia, maka biarkanlah hanya aku memiliki kalian dalan hidupku...

dan kini jika kerinduan akan ramadhan telah menjadi kenyataan, maka sambutlah dengan kebaikan hati...

22-08-2009 hingga 20-9-2009 

Monday, August 10, 2009

PERTANDINGAN FUTSAL ILP MERSING



ANTARA KEMPULAN YANG MENANG DALAM PERTANDINGAN FUTSAL


JUARA FUTSAL
diploma kemahiran malaysia

NAIB JUARA
wakil pelajar dari teknologi kimpalan 

TEMPAT KETIGA
wakil kimpalan sem 3
TEMPAT KEEMPAT
wakil dari teknologi automotif
CREW PERTADINGAN FUTSAL
pemain terbaik dan penjaga gol terbaik

penganjur sukan futsal (diploma kemahiran malaysia) kali kedua bersama wakil sponsor ilp mersing
bagi menjayakan sukan futsal kali ini.
terima kasih pada en.yusoff kerana sudi menjadi pengadil sukan futsal kali ini.
harap2 tahun depan kesinabungan sukan ini diteruskan lagi.


TAHUN DEPAN CARI LE SPONSOR DARI 
KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN DAERAH MERSING. 
DAN 
AHLI PARLIMEN MERSING 
DAN 
ADUN TENGGAROL

Tuesday, April 21, 2009

Kajian Hari Lahir Lagi

1hb
Kamu seorang yang tidak tetap pendirian terutamanya dalam soal cinta. Kadangkala pilihan yang kamu buat itu bukanlah yang terbaik. Sebab itu cinta kamu mudah beralih arah bila terasa tidak wujud keserasian.
-----------------------------------------
2hb
Berbeza dengan mereka yang dilahirkan pada 1hb, kamu yang dilahirkan pada tanggal 2hb cukup tegas orangnya dan keputusan kamu sukar digugat termasuklah soal cinta. Sekali kamu mengatakan tidak, tiada siapa yang mampu mengubahnya.
-----------------------------------------
3hb
Kamu seorang yang cukup bersemangat dalam menjalani kehidupan. Kamu memerlukan cinta dalam hidup namun sikap kamu yang seolah tak endah dan sukar untuk meluahkan apa yang kamu rasa membuatkan kamu segan untuk didekati.
-----------------------------------------
4hb
Dikatakan kamu yang dilahirkan pada 4hb ini terlalu suka mengikut perasaan dan kata hati. Sebab itulah tidak hairan bila kamu sering tersilap membuat keputusan yang kadangkala kamu sendiri kesali. Selalu saja cinta kamu hinggap pada tempat yang salah.
--------------------------------------
5hb
Awas! Kawal perasaan cemburu yang kamu miliki itu kerana ia boleh memburukkan diri kamu sendiri. Namun kebaikan kamu, bersifat pelindung kepada orang-orang yang kamu sayangi.
---------------------------------------
6hb
Kamu disukai ramai kerana personaliti kamu yang cukup menarik hati. Tidak hairanlah bila ramai yang cuba menawan hati kamu. Walau bagaimanapun, bagi kamu banyak lagi perkara penting selain cinta.
------------------------------------
7hb
Kamu seorang yang 'happy go lucky' dan gemar berseronak. Namun sikap kamu yang agak berhati-hati dalam memilih teman membataskan pergaulan kamu. Begitu juga soal percintaan. Kamu ni pemilih sangat!
-------------------------------------
8hb
Kamu seorang yang romantis. Wah! Beruntungnya siapa yang menjadi pasangan kamu nanti. Namun kamu mementingkan cinta sejati bukannya nafsu semata-mata saja!
---------------------------------------
9hb
Nampaknya kamu ni seorang yang amat menjaga personaliti dan ketrampilan diri di mata orang ramai. "Maintain vouge" manjang! Dalam soal cinta, sudah tentu kamu ingin yang 'setaraf' juga.
-------------------------------------
10hb
Kamu yang dilahirkan pada tarikh ini seorang yang sangat mementingkan keluarga daripada segala-galanya di dunia ini. Kamu gembira dalam keriuhan keluarga yang besar. Namun sikap ini kadangkala membuatkan buah hati terasa diri terpinggir!
--------------------------------------
11hb
Nampaknya kamu ni seorang yang amat berdisiplin dalam mengatur kehidupan kamu seharian. Sebab itulah kamu juga mengharap si dia juga bersikap demikian. Namun, tidakkah kamu terfikir, kadangkala hidup ini terasa boring bila terlalu mengikut peraturan?????
--------------------------------------
12hb
Kamu seorang yang setia dalam perhubungan. Sekali kamu memberikan komitmen, selamanya kamu akan setia. Namun jangan tak tahu, ramai yang masih menaruh minat padamu walaupun tahu kamu sudahpun berpunya!!
-----------------------------------
13hb
Kamu seorang yang sering berfikir ke arah yang positif sahaja. Sebab itulah kamu disukai ramai. Namun dalam masa yang sama, kamu sering tunduk dan tidak tahan dengan tekanan! Dari segi hubungan cinta, kamu amat pandai menjaga perhubungan.
----------------------------------
14hb
Hebat! Bagi kamu, karier/pelajaran adalah segalanya dalam hidup. Sebab itulah kamu tidak menerima mana-mana huluran cinta daripada sesiapa. Cinta dan perkahwinan adalah perkara terakhir dalam senarai hidup kamu!!
----------------------------------
15hb
Kamu yang dilahirkan pada tarikh ini suka mengubah keputusan kamu secara tiba-tiba. Namun apabila kamu membuat keputusan, kamu akan terus bertindak. Punca pergaduhan antara kamu dan si dia, sikap kamu ini yang suka membuat tindakan 'last minutes'.
-----------------------------------
16hb
Kamu ini seorang yang moody rupanya....Sekejap mood kamu okey dan sekejap pula kamu marah-marah. Ini membuatkan tekanan dan si dia boring dengan sikap kamu itu. Cuba kawal sikit.
-----------------------------------
17hb
Kamu lebih suka mejaga hati orang lain berbanding hati kamu sendiri. Namun sikap penting yang kamu tonjolkan membuatkan orang tidak tahu perasaan sebenar kamu.
-----------------------------------
18hb
Wah! Rupa-rupanya kamu ni sangat perahsia orangnya lebih-lebih lagi soal perasaan dan cinta. Kamu lebih suka memendam perasaan hingga mendatangkan tekanan pada diri kamu. Dalam perhubungan cinta, mereka sukar untuk melafazkan kata sayang.
------------------------------------
19hb
Kamu bersikap berhati-hati dalam setiap apa yang kamu lakukan termasuklah menjalinkan perhubungan cinta. Biasanya kamu lebih suka mulakan dengan persahabatan sebelum menjadi serius.
------------------------------------
20hb
Kamu ini terlalu banyak permintaan. Ada sahaja yang kamu inginkan. Sebab itulah sering timbul pergaduhan dengan si dia bila kamu asyik minta itu dan ini. Kamu sepatutnya tengok dulu kemampuan si dia!!!
-------------------------------------
21hb
Sikap kamu yang cool, tenang dan seolah tak kisah membuatkan orang lain 'ambil mudah' terhadap diri kamu. Begitu juga si dia. Lebih baik kamu berterus terang jika ada perbuatan si dia yang kamu tidak suka sebelum terlambat.
-------------------------------------
22hb
Kamu yang lahir pada tanggal ini seorang yang amat bercita-cita tinggi dan mempunyai impian hidup sendiri. Dalam soal cinta, kamu akan memilih seseorang yang kamu akan rasa 'selamat' bila berada di sampingnya.
-------------------------------------
23hb
Sikap kamu yang kelakar dan riang membuatkan orang suka mendampingi kamu. Malangnya kamu sering terasa bosan bila berada di samping teman-teman dan si dia. Jangan begitu, kadangkala kita perlu serius dalam hidup.
-----------------------------------
24hb
Kamu seorang yang mementingkan diri sendiri. Dalam perhubungan cinta, kamu terlalu takut dilukai hingga membuatkan kamu bersifat mengongkong si dia.
-----------------------------------
25hb
Bila menyentuh soal cinta, kamu sukar mempercayai lelaki/perempuan yang bagi pendapat kamu ramai yang lebih suka mempermainkan kaum sejenis kamu. Kalau tak mencuba, bagaimana nak tau kan?????
-----------------------------------
26hb
Ish!!! Kamu harus ubah sikap kamu ini yang dikatakan tidak serius dalam perhubungan yang dijalinkan. Malah kamu lebih mementingkan keseronokan saja!!!!
------------------------------------
27hb
Kamu sukar untuk menaruh kepercayaan kepada orang lain walaupun kekasih kamu sendiri. Tak baik wasangka !!!!
------------------------------------
28hb
Kamu suka diri kamu menjadi perhatian ramai di kalangan teman-teman. Namun kadangkala di dalam keghairahan bila menjadi tumpuan, kamu meminggirkan si dia tanpa disedari.
-------------------------------------
29hb
Kamu tidak akan menjalinkan sebarang komitmen dengan sesiapa saja selagi kamu tidak puas hati dengan apa yang kamu miliki.
------------------------------------
30hb
Kamu seorang yang keras kepala. Ini juga punca pergaduhan kamu dengan si dia kerana kamu sukar untuk beralah!!!!
-------------------------------------
31hb
Terlalu banyak yang kamu impikan dalam hidup. Jangan begitu, hargai apa yang kamu miliki sekarang termasuk si dia yang setia!!!!

Cerita ngeri

Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya
utara selatan kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane
kerosakan. Ada orang tua yang berdiri disebelahnya,pemilik kancil tu
sedang berjalan kehulu kehilir cuba menahan kereta supaya membantu.tidak
ada sebuah kereta pun berhenti.tiba-tiba datangla sebuah kereta evo
7 berhenti di sebelah kancil tadi.

"Ada apa nie pakcik,kereta rosak ke?"tanya pemuda
berusia dalam lingkungan 20an."a'ha rosak "jawap pakcik tu simple
aje....

"Ok,cam nie,saya ada tali nanti saya ikat kat kereta
saya dan saya tarik kereta pakcik sampai tol"mamat nie bagi idea.

"worrait gak tu...", tapi....nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju
pakcik akan hon dan bagi high beam"

"Ok pakcik"..mamat nie pun ikatlah tali kat kereta
kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper evonye.
dia pun jalanla..dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima
kilometer mamat nie laju le sikit,apalagi pakcik tu pun hon dan bagi
high beam la kat mamat tu.Mamat tu pun slowkan balik..

Tiba-tiba ada sebuah ferrari datang dari belakang dan
press minyak kat mamat evo7.apa lagi,jiwa muda patang dicabar,
dia pun tekan la minyak rapat nak kejar ferrari nie...lupa la pulak dia
dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia.

Orang tua tu punya la hangin satu badan,dia pun hon dan bagi hi beam
bagai nak rak.Mamat evo7 tu dah tak sedar dah angin punya pasal.
Kebetulan pilak polis ada buat speed trap kat
bawah jambatan.

Vrooommm......bedesup peginye... ini dah lebih speed limit nie...kate polis nie..cecah
250kmj memasing nie... Dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman
kereta-kereta yg laju nie...

"Over..over,ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju,sebuah
ferrari,sebuah evo7 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak
percaye punye.........sebuah kancil putih tengah cucuk angin evo7 tu
dan bagi hon dan hi beam nak potong!!!'

Sunday, March 29, 2009

laman web yang sy selalu layari

http://www.pyzam.com/

http://www.friendster.com/

http://www.myspace.com/

http://www.tagged.com/

http://www.yahoo.com.my/

http://www.hi5.com/

http://www.netlog.com/

http://www.bearshare.com/

http://www.easyjournal.com/

http://www.youtube.com/

Wednesday, March 18, 2009

gelak

Sayang biar berpada

Prof sidek tidak menafikan kasih sayang terhadap anak sukar digambarkan dengan kata-kata, malah tidak keterlaluan sekiranya dikatakan ada ibu bapa yang sanggup menipu, semata-mata untuk kebaikan anak masing-masing.

Bagaimana pun kemewahan dah kebendaan bukan aspek utama, sebaliknya mencintai allah kerana dengan kecintaan itulah yang bakal melahirkan anak beradab sopan terhadap ibu bapa. Sekiranya dibentuk dengan kebendaan semata-mata, mungkin anak akan menjadi insan mementingkan diri sendiri, tidak mengendahkan ibu bapa hingga akhirnya membawa mereka tinggal dirumah orang tua.

Bayangkan pada saat itu anak kita tidak ada lagi adab sopan kepada ibu bapa. Kita menjadi orang terbiar dan mengharung sunyi dan sepi seorang diri. Kita ditimpa keuzurun yang tentunya memerlukan perhatian dan bantuan. Dan sekiranya kasih sayang,bantuan dan simpati tidak datang daripada anak, apa perasaan kita pada masa itu.

Soalan ini ditanyakan supaya timbul keinsafan kepada diri bahawa semua orang akan tua dan bakal meningalkan alam ini. Apakan sebelum kita pergi adab sopan anak-anak berkekalan terhadap ibu bapa. apakah kasih sayang tetap subur dihati kita terhadap mereka.

Apakah ada masa kita perutukan untuk menelefon mereka di rumah apabila kita berjauhan. Apakah kita ziarahi mereka di kampung pada hujung minggu atau waktu cuti. Apakah kita membawa bersama anak-anak apabila kembali menziarahi datuk dan nenek. Kehadiran cucu adalah terbaik untuk datuk yang sepi dan sunyi. Apakah perasaan kita pasti bahawa ibu bapa yang sudah tidak bekerja mempunyai sumber yang cukup untuk hidup, katanya

Tegasnya, hal berkenaan dipersoalkan kerana dalam islam, anak adalah amanah dan harta. Pendidikan adab sopan dan kasih sayang adalah suatu keperluan. Anak-anak tidak hanya dibesarkan dalam kemewahan dan kesenangan, tetapi harus disuburkan dengan kesedaran dan keinsafan bahawa ibu bapa adalah sebahagian daripada hidup kita.

Sekiranya anak berpendapat bahawa tanggungjawab membesar dan mendidik kita adalah tanggungjawab ibu bapa semata-mata dan apabila mereka dewasa dan mampu mencari hidup sendiri maka ubi bapa dirasakan tidak perlu lagi dalam hidup kita.

Inilah yang sedang berlaku akibat dari faham sombong, lupa diri dan kerana tarikan kebendaan, nafsu nafsi dan faham individualistik yang tinggi. Lebih malang lagi jika berlaku kematian salah seorang dari ibu bapa atau kedua- duanya maka anak-ank amat gagah untuk merebut harta tinggalan.

Kita sama-sama fikir dah renungkanlah kalau semua ini terjadi pada kita??????

Tuesday, March 10, 2009

nasihat untuk pelajar

Setiap orang ingin berjaya dalam hidup didunia dan juga diakhirat. Namun begitu, tidak semua orang akan berjaya dalam mencapai cita-cita dan keinginan. Yang pasti, kita mesti berusaha untuk mengubah keadaan kita kepada yang lebih baik.

Sesungguhnya Allah s.w.t. telah berfirman dalam Al-Quran :-


Adakah patut kamu suruh manusia berbuat kebaikan dan kamu lupakan diri kamu sendiri, sedang kamu membaca Kitab. Tiadakah kamu memikirkan? Minta tolonglah kamu (kepada Tuhan) dengan kesabaran dan (mengerjakan) sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat, kecuali bagi orang-orang yang tunduk (kepada Allah). (Yaitu) orang-orang yang yakin, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan mereka akan kembali kepadaNya.

(al-Baqarah 44-46)


Maka hendaklah kita sentiasa menyuruh orang lain berbuat baik, dengan tidak lupakan diri sendiri untuk berbuat baik. Kita juga mestilah meminta tolong kepada Allah s.w.t. dalam apa jua keadaan (susah atau senang), dengan cara bersabar dan sembahyang. Banyakkan sembahyang sunat dan berdoa kepada Allah.


Sebagai pelajar …

1. Mestilah bersikap saperti seorang pelajar. Lupakan semua masalah keluarga, kewangan, peribadi dan lain-lain. Tumpukan sepenuh masa dan perhatian kepada pelajaran. Biar semua urusan lainnya diurus oleh keluarga, kalau pun kamu melibatkan diri, apa yang boleh kamu buat ?
2. Patuhi semua undang-undang dan peraturan setiap masa. Jangan libatkan diri dalam aktiviti yang tidak sihat atau baik.


Kuliah …

1. Pastikan anda hadir ke kuliah. Jangan berlagak pandai dan cuba belajar sendiri dengan membaca nota kawan atau buku. Kamu tidak tahu apa yang diajar, cakapkan atau fakta-fakta penting yang ditekankan oleh pensyarah semasa kuliah. Jika pensyarah membuat kuiz atau ujian, tentu kamu akan terlepas, dan mendapat markah ‘0’.
2. Fahamilah pensyarah anda. Jika kamu memenuhi kehendaknya, pasti kamu akan mendapat markah yang baik.
3. Duduk sedekat mungkin dengan pensyarah anda. Telah terbukti pelajar yang duduk dekat dengan pensyarahnya (barisan hadapan kelas) selalu mendapat gred yang lebih baik.
4. Pastikan kamu telah membuat pembacaan awal tentang tajuk yang akan diajar. Jangan bawa sahaja nota / monograf yang diberi oleh pensyarah, sebaiknya bacalah nota / monograf itu selalu.
5. Beri tumpuan sepenuhnya akan apa yang diajar oleh pensyarah anda dalam kelas. Jangan mengelamun atau berangan-angan -- dengar, fikir dan ingat apa-apa yang dicakapkan oleh pensyarah anda. Kamu akan merasa lebih mudah memahami pelajaran tersebut semasa ulangkaji nanti.


Belajar …

1. Tetapkan waktu belajar yang sesuai dan sentiasa ikut jadual waktu belajar. Belajarlah di tempat yang sama, dan semasa belajar, betul-betullah belajar !
2. Sentiasa ulangkaji apa-apa yang telah diajar. Hafal dan ingat semua formula yang baru dipelajari dengan segera.


Tugasan …

1. Buat semua tugasan yang diberi oleh pensyarah anda dengan segera. Hantar sebaik sahaja siap dan buat catitan. Jangan hantar lewat !
2. Minta semula tugasan anda dari pensyarah anda apabila ianya telah disemak. Buat pembetulan atau perbaiki jawapan anda. Selalunya tugasan yang diberi adalah berkaitan dengan peperiksaan.
3. Jangan sekali-kali meniru kawan, anda bukan sahaja membazir waktu tetapi melakukan kesalahan dan dosa. Kamu disini adalah untuk belajar, melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan dan memupuk sikap-sikap yang baik. Perbuatan meniru akan menghancurkan segala-galanya !


Akhirnya …

1. anganlah suka memberi alasan atau sebab. Tidak ada orang suka mendengar alasan atau sebab, walaupun benar ! Allah amat benci orang yang suka memberi alasan dan sebab, maka dikunci mulutnya, dan disuruh semua anggota tubuhnya bercakap…
2. Apapun yang hendak dibuat, rancang terlebih dahulu. Orang yang gagal merancang, sebenarnya merancang untuk gagal !
3. Jangan suka tunggu sahaja, bertindak dan berusahalah. Allah akan menganugerahi orang-orang yang terus berusaha tanpa putus asa.

Wassalam.

nasihat berguna untuk pelajar

Perkara-perkara yang membuat kita hilang ingatan dan tumpul minda



Kurangkan makan bawang besar

Kurangkan makan berempah

Kurangkan makan ketumbar kering

Kurangkan menonton hiburan

Kurangkan membaca majalah hiburan

Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak

Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)

Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2

Jangan makan kepala ikan

Jangan minum air yang ada semut

Jangan tidur selepas subuh

Jangan tidur selepas asar

Jangan tidur selepas makan

Jangan makan terlalu kenyang

Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam

Jangan menyapu rumah pada waktu malam

Jangan makan yang masam-masam berlebihan

Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan

Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam





Perkara-perkara yang perlu diamalkan



Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2

Selalu makan makanan yang panas2

Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2

Selalu minum air masak

Selalu makan ulam2

Selalu mengamalkan pandangan hijau

Selalu bersenam

Selau menggunakan imajenasi otak

Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya

Banyakkan aktiviti berkhemah di hutan/pantai(yang mempunyai pokok) kerana disitulah terdapat banyak ion2 negetif dan cahaya matahari infra merah (terutama pada waktu pagi) yang amat diperlukan oleh tubuh badan,kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit

Jangan ego

Jangan dengki pada orang lain

Jangan makan dari sumber yang tidak halal

Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal

Jangan makan makanan yang ada pewarna

Jangan makan makanan yang ada pengawet

Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali

Jangan mandi selepas 9.00malam

.......dan yang paling penting dibawah ini........

selamat beramal.....


Jangan sengaja lewatkan solat.
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.



Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas
kaki (selipar).
Takut kalau-kalau terbawa keluar najis,
mengotori seluruh rumah kita.



Jangan makan dan minum dalam
bekas yang pecah atau sumbing.
Makruh kerana ia membahayakan.



Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.



Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti
rezeki mahal
(kerana berpagi-pagi itu membuka pintu
berkat).



Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.



Jangan keluar rumah
tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam
perjalanan.



Jangan pakai sepatu atau selipar yang
berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.



Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap
diselaputi dosa.



Jangan menangguh taubat bila berbuat
dosa kerana mati boleh datang
bila-bila masa.



Jangan ego untuk meminta maaf pada
ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah.



Jangan mengumpat sesama rakan
taulan. Nanti rosak persahabatan kita
hilang bahagia.



Jangan lupa bergantung kepada ALLAH
dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya.
Kalau gagal kecewa pula.



Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur
dan memurahkan rezeki kita.



Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa..



Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah
ciri-ciri munafik dan
menghilangkan kasih orang kepada kita.



Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa
makhluk yang teraniaya
cepat dimakbulkan ALLAH.



Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama
dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.



Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.



ALLAH lebih tahu apa yang terbaik
untuk hamba ciptaanNya.



Jangan biarkan SAJE email ni. Hantarkan kepada semua saudara islam yang anda kenal !!

Wasalam



"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)



"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

(Surah Al-Ahzab:71)

Wednesday, March 4, 2009

semua milik aku

meja stdy aku kemas kan huahuahauha
meja aku bayak dgn asgmnt nie maklumlah buat asgmnt mls sgt, bila nak kena atar baru kelam kabut hehehehe

extenal yang aku guna skrg nota tahap4 banyak dlm nie klu ada org nak nota aku bagi sbb ilmu untuk semua org. jadi kita kena bagi kat org lain supaya ilmu dpt diguna berterusan.


pendrive dari tahun 2006 smpai skarg setiap tahu aku beli 1 pendrive bila extenal aku dah
jarang guna pendrive nie...


fon aku skrg nie


fon aku dari tahun 2003 sampai 2008 skrg. klu dah rasa mls simpan bg je kat adik aku dan saudara aku je. bila aku rasa boleh bagi

Thursday, February 26, 2009

GEMBIRANYA AKU

Hari nie yang aku rasa gembira sangat asgmnt aku dah siap yang tertangguh begitu lama. Dengannya aku ada kawan, teman, sahabat dan orang yang aku sayang yang membantu aku , menolong aku, beri pandangan pada aku. hari cuti maulidul rasul nie aku merancang nak g jalan2 bersama kawan, sahabat aku....Pada minggu yang lepas sempat juga aku tulis tentang kawan, teman, sahabat dan orang yang mengenali kita.. tapi sekarang baru aku dapat terbitkan semua nie. Sebab Macam2 masalah dengan internet slow sgat dan asgmnt banyak 2 yang buat aku tak sempat nk update blog..

SAHABAT

Kaulah racun, kaulah penawar….

Bukan mudah mengenal yang mana intan, yang mana kaca. Ini Kan pula Hati manusia. Setiap orang pasti ada teman. Setiap orang juga boleh menjadi teman. Tetapi, bolehkah kita menjadi seorang teman atau sahabat yang baik? Sahabat sejati adalah seorang yang sedia mambatu sahabat yang lain ketika dalam kesusahan. Adakah kamu layak digelar sahabat sejati?

PERANAN SAHABAT

Setiap orang pasti memiliki seseorang yang bernama sahabat. Tidak seorang pun di antara kita yang sanggup hidup sendirian tanpa mempunyai seorang sahabat.


Umumnya, persahabatan lahir berdasarkan keadaan, karakter dan latar belakang yang menimbulkan sesuatu ikatan dan kepercayaan. Disebabkan itulah seseorang itu menjalinkan persahabatan supaya dapat belajar berinteraksi secara sosial dengan maksud melahirkan rasa keserasian, saling mempercayai diantara satu sama lain ,saling menghormati dan mengasihi dalam menjalani kehidupan


Sememangnya persahabatan juga memberikan warna baru bagi kehidupan seseorang, kerana mereka dapat saling mengasihi, memberikan kekuatan,menghibur dan saling melengkapi ( memberi dan menerima ) bahkan, boleh dikatakan persahabatan sangat mengutungkan, sebab memberi pengaruh baik bagi mereka; baik dalam prestasi, nilai hidup dan perkebangan diri serta interaksi sosial yang ada dalam kehidupan bersama. Sungguh pun begitu persahabatan juga turut membawa berpengaruh buruk apabila tidak dijaga sepenuhnya kepercayaan dalam perhubungan yang ada. Apatah lagi, jika ia digunakan untuk kepentingan yang diluar kewarasan.


Memelihara keutuhan sebuah persahabatan bukanlah perkara yang mudah, kerana persahabatan erat berkaitan dengan soal hati. Apabila wujud perselisihan faham yang tidak segera diselesaikan dengan komunikasi yang baik, yang mungkin timbul adalah kepahitan. Apabila kepahitan tidak segera diatasi maka akan layulah persahabatan yang diladasi dengan kesetiaan pada awal perhubungan. Sebenarnya, kunci keutuhan persahabatan terletak pada kesetiaan dan kasih sayang.


Kesimpulannya, persahabatan adalah sebuah hubungan dua haka yang dilakukan oleh dua orang atau lebih dengan tidak memandang persamaan jenis jantina tetapi didasari oleh perasaan watak dan karakter serta geologi dengan sepenuh kepercayaan didalamnya.

DIALAH SAHABAT

Cuba ingatkan kembali, bilakahkali terakhir kamu berada dalam kesusahan?

  • Siapakah yang berada disamping kamu?
  • Siapakan yang mengasihi kamu disaat kamu merasakan diri mu tidak dicintai?
  • Siapakah yang menjadi teman penyimpan rasia kamu, di saat kamu ada masalah dengan keluarga atau pun si dia

Mereka adalah sahabat – sahabat kamu. Jadi belajarlah menghargai dan pelihara selalu persahabatan mu dengan mereka!

MADAH PERSAHABATAN

MADAH

  • Mempuynyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri.
  • Sewaktu dipucak kejayaan, teman-teman mengenal kita.dalam kesengsaraan, kita mengenal teman-teman kita
  • Sahabat umpama air di kala dahaga. Sahabat umpama nasi kala lapar.sahabat umpama cahaya di masa gelap
  • jika kamu bersahabat bersiaplah untuk berkorban demi sahabat kamu itu. Jikakamu bermusuhana dengan sahabat mu bersiaplah untuk mengalah demi persahabat kalian

HADIAN PERSAHABATAN

Hadiah bukan bererti pemberian material semata-mata. Sebaliknya bermacam-macam cara dan tindakan yang boleh kamu lakukan sebagai pengganti sebuah hadiah. Apa yang penting, pemberian tersebut perlu lah lahir dari sebuah perasaan yang ikhlas dan jujur. Ada juga perbuatan tertentu yang boleh kamu kategorikan sebagai hadiah. Hadiah yang ikhas ini boleh ditunjukan khas buat sahabat tersayang.

Tips 1
Di kala kamu dipulaukan oleh teman2 sekolej atau sekerja yang lain sahabat sedia berada disisi dan cuba menjernihkan keadaan dengan menjadi orang tengah di antara kamu dengan kawan2 yang lain. Maka individu ini memang wajar digelar sahabat sejati.

Tips 2
Walau apa jau kebururkan yang didengarinya mengenai diri kamu sahabat tidak akan mempercayai dengan mudah. Sebaliknya seorang sahabat sejati akan merujuk kembali kepada kamu dan menanyakan tentang kedudukan yang sebenar.

JADI PENDENGAN SETIA

Mendengan apa yang diceritakan atau dibincarakan oleh sahabat di hadapan kamu. Jangan sesekali menyampuk atau menokok tambah sewaktu sahabat sedang berbicara. Buktikan bahawa kamu adalah pendengan yang setia dan sudi untuk berkongsi suka dan duka bersama – samanya


MENGAMBIL BERAT

Tidak semua masalah yang dihadapi oleh sahabat perlu diluahkan secara lisan. Ada kalanya kamu mampu mengenal pastinya melalui reaksi wajar sahabat, sekiranya sahabat mu sedang berduka, sebagai tanda mengambil berat keatas dirinya, apa kata jika kamu cuba menghiburkan hatinya dengan mengajak keluar bersama bagi menenangkan fikiran.

JALIN KEMESRAAN

Sedia menghulukan bantuan atau pun pertolongan kepada sahabat, meskipun ia hanyalah sekadar pertolongan kecil. Namaun perbuatan tersebut bakal mengeratkan lagi sesebuah perhubungan

Friday, February 13, 2009

lirik lagu rabbani

Ingat 5 Sebelum 5
.
.
.
Duhai teman dan tuan-puan
Mari kita berpesan-pesanan
Baik lelaki juga perempuan
Duduk di kampung atau di pekan
.
.
.
.
Zaman ini zamam kemajuan
Kebendaan menjadi ukuran
Hidup saling bersaingan
Jika lalai tinggal sendirian
.
.
.
.
Nabi junjungan pernah berpesan
Agar hidup ada pegangan
Semak selalu jangan lupakan
Agar tak susah di hari kemudian
.
.
.
.
Kena diingat lima perkara
Sebelum tiba lima perkara
Aaa... aaa...
Semoga hidup aman bahagia
.
.
.
.
Waktu lapang buatlah amalan
Sebelum sibuk pelbagai urusan
Isilah dengan amal kebajikan
Menuntut ilmu dan baca Al-Quran
.
.
.
.
Waktu senang beringatlah
Sebelum tiba waktunya susah
Jika datang ancaman musibah
Mampu bersedia selesai masalah
.
.
.
.
Bila sihat jagalah badan
Sebelum derita sakit tak keruan
Kawallah makan untuk kesihatan
Ringan ibadah nak dikerjakan
.
.
.
.
Jika kaya bermurah hati
Dapat pahala menolong orang
Aaa... aaa...
Jikalau miskin apa pun tak ada
.
.
.
.
Waktu kita hidup di dunia
Sediakan bekalan sebelum mati
Walaupun susah banyak halanganT
abah dan sabar Allah kan sayang
.
.
.
.
Ingat-ingat kita semua
Jangan mudah sombong diri
Insafilah pesanan ini
Untuk kita suluh diri
.
.
.
.
Semoga lembut hati kita
Untuk taat dan berbakti
Dari Allah kita datang
Kepada Allah kita kembali

PELAJAR DIPLOMA ILP MERSING

macam-macam ragam pelajar diploma yang saya jumpa
kasiannya mber aku kepenatan selepas blk dari hutan lipur gunung belumut

nie dua orang peserta yang x dpt ikut g hutan lipur gunung belumut,
tgk muka kasiannya (sedih)... gaya rock untuk lindung kesedihan
nie calon mpp ( disiplin ) sebelum nie aku rasa dia pernah jadi tukan kebun kot, nampak gaya dia mcm boleh je.

gaya peminat meet uncle hussain